FEL ČVUT spolupracuje se startupem Zuri na letounu s kolmým startem pro účely taxi služeb

10. 3. 2022 – 8:11 | Transport | Patrik Hajda | Diskuze:

FEL ČVUT spolupracuje se startupem Zuri na letounu s kolmým startem pro účely taxi služeb
zdroj: Zuri

Budoucnost s létajícími auty je na míle vzdálená, ale již za dva roky by mohlo být možné cestovat mezi městy i v rámci měst s pomocí letounů s kolmým startem. Na jednom takovém aerotaxi se pracuje i u nás.

Nejrůznější spisovatelé, režiséři a další zprostředkovatelé zábavy již před mnoha desítkami let přišli s vizí budoucnosti, v níž se létající auta prohánějí ulicemi ve značné výšce nad vozovkou. K takové budoucnosti zatím asi nespějeme, ale zato jsme jen krůček od reálného zavedení městské letecké mobility.

Na konceptu letounu VTOL (vertical take-off and landing či vertikální vzlet a přistání) pracuje již od roku 2017 startup Zuri zakladatele Michala Illicha. Jeho projekt již podpořili investoři z Pale Fire Capital, Kiwi.com a zakladatel firmy GoodAI ve výši 60,5 milionu korun, což startupu umožnilo přijít letos v lednu s konceptem nové generace zvaným ZURI 2.0.

Zuri zdroj: Zuri

Ale protože letadla s kolmým startem doprovází spousta technických překážek, spojilo se Zuri s experty z katedry řídící technicky na FEL ČVUT. Tamější tým pod vedením docenta Martina Hromčíka má s podobnými úkoly bohaté zkušenosti díky projektům pro přední světové společnosti v oboru, například Airbus a Honeywell.

„Pohybujeme se na hodně novém a neprobádaném území. Naší výzvou je vymyslet dobrou strategii řízení pro přechod z kolmého na vodorovný let a obráceně – jde při tom hlavně o stoprocentní spolehlivost a bezpečnost i při různých turbulencích a poryvech větru, a také o efektivitu a spotřebu,“ uvedl Martin Hromčík.

Zuri zdroj: Zuri

Úkolem techniků a vědců z ČVUT bude rovněž příprava dokumentů pro certifikaci letounu světovými autoritami FAA a EASA. S tím rovněž mají jisté zkušenosti, jelikož jde o podobný úkol jako v případě jejich spolupráce se společností Honeywell na projektu autopilota BendixKing AeroCruze 230.

Oblast vývoje městské letecké mobility zvané též UAM (urban air mobility) je v poslední době na vzestupu. Do prototypů aerotaxi s kolmým startem investují takové společnosti jako Boeing, Airbus, Embraer, Honda, Toyota, Hyundai a NASA s tím, že první komerční lety letounů VTOL se plánují již na rok 2024.

„Tento směr budoucího vývoje regionální dopravy má mezi odborníky i investory evidentně největší důvěru, a podle mě to naprosto dává smysl. Například proti konceptům létajících aut si totiž VTOL zachovává všechny výhody letounu, ovšem s minimální plochou potřebnou ke vzletu. Proti vrtulníkům a multikoptérám zase nabízí mnohem větší bezpečnost, efektivitu a úsporu paliva, v tomto případě elektřiny,“ uzavírá Martin Hromčík.

Zdroje:
Tisková zpráva

Nejnovější články