Retail je detail. Obchody poznávají své zákazníky pomocí umělé inteligence

27. 2. 2023 – 12:58 | Tech | Redakce StartupInsider | Diskuze:

Retail je detail. Obchody poznávají své zákazníky pomocí umělé inteligence
zdroj: Tisková zpráva

Maloobchod je především o detailech, které se odvíjí od toho, jak dobře obchodníci znají své zákazníky. Jejich chování a pohyb dnes ve stále větší míře pomáhají analyzovat chytré technologie a ty čím dál více určují podobu marketingu.

Umělá inteligence dnes dokáže významně pomoci těm, kteří se zajímají o své návštěvníky, zákazníky a pohyb lidí po prodejnách. Stačí k tomu malé, chytré senzory, jež snímají a vyhodnocují pohyb pod sebou. „Senzor za pomoci umělé inteligence rozpozná a detekuje objekty nebo osoby, vyhodnocuje jejich pohyb a počet. Umělá inteligence zastoupená tzv. neuronovou sítí, zde nahrazuje funkci lidského oka a funguje na principu strojového učení, kdy systém naučíme učit se a všímat si toho, co je aktuálně třeba sledovat,“ popisuje řešení Filip Naiser, šéf vývoje a spoluzakladatel firmy IC Systems, která senzory dodává do obchodních center, obchodů ale i do kancelářských budov a průmyslových objektů nebo hromadných dopravních prostředků

V oblasti retailu dokáží chytré senzory získávat v reálném čase data o návštěvnosti nebo rozpoznat demografickou strukturu zákazníků a lépe cílit reklamu. „Můžeme klientovi odpovědět na otázky, kde jsou jeho slabá místa, kam má nejefektivněji umístit reklamu, u kterého zboží zákazníci zůstávají déle a dle toho nastavovat akční výrobky,“ dodává Naiser s tím, že možností využití chytrých senzorů přibývá i nad rámec marketingových účelů.

Chytré počítání lidí zabraňuje shlukování osob a umožňuje lépe plánovat obsazení místností. Zjišťuje, kde se tvoří fronty a umí je redukovat, zlepšuje průchodnost, umožňuje lépe plánovat směny zaměstnancům v závislosti na počtu návštěvníků, v případě malé obsazenosti pomáhá uspořit na klimatizaci a vytápění stejně tak může dohlížet na pravidelný kvalitní úklid v závislosti na obsazenosti místností nebo toalet.

Uklízení s umělou inteligencí

Oblast úklidu sama o sobě začíná být čím dál více řízena umělou inteligencí a pokročilou technologií. Inteligentní úklidové roboty používá například firma ABIS, která poskytuje služby integrovaného facility managementu. „Robot obsahuje několik senzorů, vnímá okolí a je schopný zvládnout velké plochy, objíždět překážky a předcházet kolizím. Je možné jej integrovat i s výtahem a robot pak dokáže vyčistit několik pater bez lidského zásahu. Pro kontrolu práce je využíván report o čištění, do kterého lze nahlížet přes rozhraní a dokáže také zasílat SMS nebo emaily o výstrahách a činnosti. Robot je vymyšlen i tak, aby myslel ekologicky a díky filtraci dokáže uspořit až 70% vody oproti běžnému vytírání. Když to vezmeme průměrně, tak na velkých plochách je možné uspořit až 3500 litrů měsíčně,“ vysvětluje Libor Svoboda, provozní ředitel společnosti ABIS.

Z budov do tramvají

Spektrum využití chytrých senzorů na počítání a analýzu pohybu lidí se neustále rozšiřuje. Tato řešení umí kromě budov pomáhat také v hromadné dopravě. „Snadno pomohou zjistit v jakých částech trasy dochází k přeplnění autobusu nebo tramvaje, v jakých časech se zamyslet nad posílením spoje a celkově tak pomoci k lepšímu komfortu dopravy ve městech,“ doplňuje Naiser s IC Systems, který se strojovým učením a viděním zabývá i na poli vědy coby doktorand při ČVUT. V oboru svého bádání a podnikání Naiser zaznamenal úspěch už jako student střední školy. Tehdy rozjel vlastní projekt Eye-Controlled Cursor (software pro ovládání počítače pouze očima), za který získal zlatou medaili v soutěži I-SWEEEP v Houstonu v roce 2010 a stříbrnou medaili v Intel ISEF v Los Angeles v roce 2011. Jeho firma IC Systems svá řešení dodává do obchodních center, kanceláří i průmyslových podniků. Aktuálně je instaluje například od osmdesáti prodejen pro domácí mazlíčky.

Zdroje:
Tisková zpráva

Nejnovější články